Navigation Menu+

Vil du gerne have en bedre nattesøvn – her er 3 gode råd

Vi vil alle sammen gerne have et bedre liv. Et sted hvor mange kan optimere deres liv er den tredjedel af livet hvor vi ligger i vores seng og sover, eller forsøger at sove. Den tredjedel er, selvom vi ikke altid tænker så meget over det, lige så vigtig en del af livet som den resterende totredjedel, og jeg vil i denne artikel derfor komme med nogle ganske simple råd til hvordan du får et bedre liv, med udgangspunkt at få den nattesøvn som du har fortjent.

Bedre nattesøvnFørste gode råd påvirker ikke kun din søvn
Det første råd, er i en moderne hverdag blevet mere og mere besværligt at få nok af hver dag, selvom det burde være en ganske naturlig ting. Sørg for at du får nok frisk luft og en masse naturligt lys i løbet af dagen. Dette påvirker vores krop positivt på rigtig mange måder, men i forhold til nattesøvnen, så vil det naturlige dagslys være med til regulere vores indre ur, og det har i meget høj grad betydning for hvordan dit søvnmønster er, og altså blandt andet hvor let du har det med at falde i søvn om aftenen. Har du svært ved at falde i søvn om aftenen, så kan første overvejelse derfor være om du har fået nok frisk luft og sollys i løbet af dagen.

Undgå sukker lige inden sengetid, men gå ikke sulten i seng
Hvad du indtager af føde, hvornår og hvordan påvirker også din evne til at få en god søvn. Selvfølgelig påvirker din generelle indtagelse af mad og drikkevarer din krop, men i de sidste par timer inden du skal sove, så har det ekstra indflydelse på om du ender med en perfekt nattesøvn. For det første er det ikke særlig smart at gå sulten i seng. Din krop har brug for lidt energi i løbet af natten, så den kan genopbygge kroppen efter en lang dag. Du skal ikke indtage nogle større måltider i timerne optil sengetid, men et lille måltid som gerne inkluderer protein kan være en god ide. Protein er godt, men du skal derimod helst undgå alt for meget sukker. Det kan nemlig godt sætte gang i kroppen, hvilket gør det svære at falde i søvn.

Bedre nattesøvn2En god seng gør en kæmpe forskel for dit liv
Sengen er næsten selvsagt en super vigtig ingrediens i en god søvn og dermed også i et godt liv. Selvom vi danskere er ganske velholdne, så har vi det dog med at spare på vores senge. En stor del af danskerne har en seng der er alt for gammel. Hvis du har en seng der er mere end 10 år gammel, så har du stor risiko for at ødelægge din krop, og ikke få den optimale søvn. På samme måde har mange det med at købe de billigste af de billigste senge, som faktisk ikke giver den støtte og komfort som anbefales. Det er dog stadig muligt at få gode enkeltsenge til ikke meget mere end 3.000 kroner. Her skal man bare være ekstra opmærksom på kvaliteten. Men det betyder at det ikke vil være mere end en investering på 300 kroner pr år, hvis du har sengen i 10 år. Dette er heldigvis noget som de fleste danskere burde kunne finde plads til i deres budget.

I en ny seng af en ordentlig kvalitet ligger du bedre og mere stabilt, hvilket bevirker at du får en mere stabil og rolig søvn, og dermed vil være mere udhvilet dagen efter. Samtidig kan en dårlig seng påvirke dine skuldre, din ryg og dine hofter negativt, hvilket i høj grad ikke kun vil skade din nattesøvn, men også være irriterende i dagtimerne.

Hvis du gerne vil læse mere om valg af seng, så kan du finde nogle rigtig gode guides på Seng.nu

Læs mere her hvis du gerne vil have flere tips til en bedre søvn.

Submit a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *